Kondition framför allt övrigt

Att träna konditionsträning är viktigt för alla som vill leva hälsosamt och ta hand om sig och sin kropp på bästa möjliga sätt. Mycket händer i kroppen när man tränar kondition och har man väl vant sig och sin kropp vid detta så är det svårt att sluta då kroppen fungerar bättre plus att man mår bättre både i kropp oh själ efter konditionsträning av ett eller annat slag.

Är man ovan vid träning och har dålig kondition så kan man börja försiktigt med promenader där man efterhand kan öka tempo. När man väl börjat så märker man snabbt att konditionen går att öva upp snabbare än man kanske kunde tro i början och man kan snabbt se resultat vilket gör att man blir peppad på att fortsätta. Promenaderna blir snabbt längre och i högre takt och tillslut finner man sig själv joggandes utan att man knappt märkt av utvecklingen själv!

Första steget

Det är det första steget som alltid är det svåraste, men bara man kommer över det så blir konditionsträning snabbt en naturlig del av vardagen. Små saker förutom att börja promenera eller jogga är att alltid välja trappor framför hiss, att gå istället för att ta bilen och gå en snabb runda på lunchen istället för att bara sitta inne. Börja med att köpa ett par skor som passar din träning.

När man väl börjar gå istället för at ta bilen så märker man snabbt hur ofta man tar bilen helt i onödan då det går lika bra att gå istället. Detta leder ju även till att man är snällare mot miljön plus att man sparar in pengar som annars går till bensin, så det finns mycket att vinna på att konditionsträna i vardagen.

Kanske promenader och löpning inte passar? I så fall kan du börja dansa, cykla, simma, gruppträna på gym, börja med kampsport eller kanske innebandy? Det finns massor av olika slags träning som hjälper din kondition på traven, det gäller bara att hitta det som passar just dig allra bäst.