Avslappnat med Hunkydory

Hunkydory grundades i en passion för det personliga och för det gedigna hantverket. Kläderna har en personlig stil och är tänkta att bäras av någon som inte är rädd för plagg med attityd. Skinn och rock’n’roll lika mycket som stickad bohem. Militäriska influenser och romantiskt edgy – Hunkydorys stil är inte något för den fege.

Utryck från David Bowie

Designduon Ulrika och Christopher Bjercke kom på idén för Hunkeydory när de studerade på en designskola i Paris. Det var passionen för den personliga stilen och för det goda hantverket som drev dem och många sena kvällar vid ett skissblock senare så föddes märket Hunkydory år 1996. Själva namnet Hunkydory är inspirerat från den brittiska artisten David Bowie. Det är egentligen ett slanguttryck från ett Bowiealbum från 1971 som betyder ungefär ”all is peaceful and relaxed”. Tanken är att det ska kännas just lugnt och avslappnat att bära ett plagg från Hunkydory.

Bort från det svarta, svenska och minimalistiska

Makarnas Bjerckes tanke var att fylla ett hål i den svenska modemarknaden – de ville skapa plagg som var personliga på riktigt. De tyckte att den svenska, svarta, minimalistiska stilen saknade något och ville skapa plagg som hade mer personlighet och mer attityd. I början av klädmärkets historia så betydde det att många plagg lutande åt det rockigt romantiska och bohemiska, men när åren gick så kom fler och fler militäriska influenser att prägla designen.

En person som bär Hunkydorys kläder är någon som inte är rädd för att uttrycka en personlig stil med mycket attityd. En Hunkydorybärare ryggar inte för stilarna militär, bohem och rock’n’roll och har en passion för kläder med ”edge”. Stickat, demin och skinn är material som ofta används. Kända bärare av Hukydory är till exempel Kronprinsessan Victoria som senast sågs bära deras kavaj midnight navy blazer. Hunkydorys kläder finns idag på tio marknader och de har mottagit flera priser, bland annat designpriset Guldknappen år 2012 som delas ut av Damernas Värld. 2017 försatt Hunkydory två av sina dotterbolag i konkurs men fortsätter att driva verksamheten i ett nytt bolag där de satsar på att hitta en bra balans mellan e-handel och försäljning i butiker.